واردات خودروی خارجی نیازمند عزم جدی رییس‌جمهور برای مقابله با مافیا است

«رحمان سعادت» اعتقاد دارد: واردات خودروی خارجی نیازمند ایستادگی یک قدرت مرکزی قوی مثل شخص رئیس جمهور است تا به مخالفان واردت خودروی خارجی اجازه تشکیل لابی را ندهد زیرا واردات خودروی خارجی با قانون و بخشنامه انجام نمی شود بلکه به یک اراده قوی و عزمی جدی نیاز دارد.

«رحمان سعادت» اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با «تحریریه» با تاکید بر اینکه دولت چهاردهم بدون توجه به حاشیه سازی ها باید واردات خودروی خارجی را با تمام قدرت در راستای پاسخگویی به مطالبه عموم مردم کلید بزند، گفت: درطی ده سال گذشته بعد از تشدید تحریم ها و توجیه محدودیت ارزی، ممنوعیت خودرو همچنان به قوت خود باقی است. علی رغم اینکه مسوولین در طی دولت های گذشته بارها مدعی بسترسازی برای واردات خودروی خارجی شده اند اما درعمل در حد حرف باقی مانده و وعده ها محقق نشده است.

وی در این باره یادآور شد: متاسفانه کسانی که از وجود رانت و قیمت گذاری دستوری در صنعت خودروسازی سود می برند به اشکال مختلف مانع واردات خودروی خارجی شده اند.

رحمان سعادت گفت: زمانی برای از دست دادن فرصت ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی باقی نمانده است. مسوولین بدانند اگر دلسوز خودروسازان هستند اتفاقا باید واردات خودرو را کلید بزنند تا خودروساز مجبور به فعالیت در شرایط رقابتی شود. در صورتی که خودروساز به محیط رقابتی کشیده شود کیفیت خودروی داخلی افزایش می یابد و شاهد بهبود روند مدیریت، سودآوری، ارتقای کیفیت و خدمات در خودروسازی داخلی و به تبع آن صادرات خودروی ایرانی خواهیم بود.

واردات خودروی خارجی نیازمند عزمی جدی برای مقابله با مافیا است

استاد اقتصاد در دانشگاه گفت: در صورتی که واردات خودروی خارجی در دستور کار قرار بگیرد و بعد از آن اجازه ورود شرکت های خودروساز خارجی به ایران و تولید خودرو در ایران داده شود، آن زمان خودروساز چاره ای غیر از تغییر راهبردهای فعلی خود ندارد؛ پس به نظر می رسد باید خودروساز را برای قرار گرفتن در این مسیر هُل داد.

سعادت یادآور شد: در بسیاری از کشورها، تولید مشترک با خودروساز خارجی جایگزین واردات خودروی خارجی شده است. بنده براین باورم بعد از وارد کردن خودرو در حدی که زمینه ساز شکستن قیمت های فعلی شود باید راه برای همکاری شرکت های خودروساز با شرکت های خارجی باز شود.

وی افزود: در صورتی که استراتژی بلندمدتی برای این منظور در نظر گرفته شود دورنمای روشنی در صنعت خودروسازی و به تبع آن ایجاد رضایت در عموم مردم و خریداران خودرو خواهیم داشت اما در خصوص استراتژی کوتاه مدت باید به شیوه مسکن مهر در دولت آقای احمدی نژاد رجوع شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: رئیس دولت چهاردهم قبل از دعوت خودروسازان خارجی برای تولید در ایران باید شیوه آقای احمدی نژاد در مسکن مهر را در پیش بگیرد که دربرابر تمامی مخالفت های ساخت مسکن ایستاد.

وی در این باره افزود: اگر آقای پزشکیان قاطعانه در برابر تمامی مخالفت های واردات خودرو بایستند و این موضوع را برای رضایت عامه مردم به نتیجه برساند، شبیه پروژه مسکن مهر -علی رغم انتقاداتی که به اشکالات این طرح گرفته شد اما مسکن مهر تعدادی از مردم ایران را خانه دار کرد- راه واردات و رقابت در صنعت خودروسازی باز می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: امیدواریم رئیس جمهور در برابر مخالفان واردات خودروی خارجی بایستد و در سه ماه آینده برای واردات خودروی خارجی وقت بگذارد تا این کار عملیاتی شود و به هیچ وجه به دیگران اجازه ندهد در موضوع واردات خودرو تصمیم گیری کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در صورتی که رئیس جمهور شخصا این قضیه را پیگیری کند و اجازه تشکیل لابی به مخالفان واردات خودروی خارجی ندهد واردات در اسرع وقت پیش می رود؛ پس واردات خودروی خارجی نیازمند ایستادگی یک قدرت مرکزی قوی مثل شخص رئیس جمهور است.

رحمان سعادت خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید بداند واردات خودروی خارجی با قانون و بخشنامه انجام نمی شود و نیازمند اراده قوی و عزمی جدی هستیم. در صورتی که آقای پزشکیان با اراده قاطع واردات خودروی خارجی را کلید بزند قطع به یقین در چهار سال آینده رای بالایی از مردم کسب می کند؛ لازم است رئیس جمهور واردات خودرو را قدم به قدم پیگیری کند و معضل ده ساله توقف واردات را رسما پایان دهد.

وی اضافه کرد: به این دلیل تاکید می کنم شخص رئیس جمهور باید موضوع واردات خودرو را پیگیری کنند چرا که یک بار دیگر نباید موضوع واردات خودروی خارجی به مجلس یا مدیران دولتی سپرده شود چرا که ممکن است در مسیر واردات خودرو سنگ اندازی شود.

رحمان سعادت در پایان گفت و گو تاکید کرد: اگر یک بار دیگر موضوع واردات خودرو به دست مدیران دولتی سپرده شود واین موضوع دوباره درگیر کاغذ بازی شود مافیا به این حوزه ورود می کند و موانع بسیاری را پیش روی واردات خودروی خارجی می گذارد.

پایان//

۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =